„Producenti mě zvedli ze sedadla. Tak se má dělat moderní divadlo 21. století!“, říká uznávaný televizní režisér Jiří Adamec v článku „Co nadchlo Jiřího Adamce“ v časopise GLANC.
V roce 2002 získali The Producers - Producenti neuvěřitelných 12 Tony Awards (ze 14 možných) - nejvíce ocenění v historii této nejprestižnější divadelní ceny. „Tony“ byly uděleny v následujících kategoriích: hudba, libreto, režie, choreografie, hudební aranžmá, scéna, kostýmy, světla, hlavní mužská role, hlavní ženská role, vedlejší mužská role a samozřejmě i nejlepší muzikál. Hudbu, texty i libreto napsal Mel Brooks na základě svého, dnes již legendárního, filmu z roku 1968, který byl oceněn „Oscarem“ za nejlepší původní scénář. Muzikál Producenti je tedy ověnčen celou řadou rekordů. Jeden rekord si ale připisuje i Hudební divadlo Karlín. Když vedení divadla získalo na konci roku 2003 práva k uvádění tohoto muzikálu, byla to první udělená licence mimo Severní Ameriku (v té době se totiž muzikál hrál pouze na Broadwayi a v kanadském Torontu).
Producenti se odehrávají v roce 1959 v New Yorku. Max Bialystock, neúspěšný divadelní producent, a jeho účetní, Leo Bloom, dostanou nápad, že by se dalo vydělat mnohem více peněz uvedením absolutního propadáku, než produkcí úspěšného titulu. Tajemství spočívá v tom, že vyberou od investorů mnohonásobně víc peněz než potřebují, a až se poprask kolem „propadáku“ utiší, nechají si ten rozdíl. Finanční úřady se totiž o neúspěšné projekty nezajímají. „Získáte od investorů milion dolarů, uvedete propadák za sto tisíc a zbytek si necháte“, navrhuje Leo Bloom. Je však nutné najít nejhorší hru a nejhoršího režiséra. Obojí se podaří; muzikál o Hitlerovi přece musí být zaručené fiasko! Publikum a kritici ale připraví oběma producentům horké chvilky. Říká Mel Brooks: „Získali jsme asi 30 milionů dolarů a stálo nás to deset. Kdyby to byl propadák, zbylo by nám 20 milionů a mohli jsme jet do Ria (jako ‚hrdinové‘ muzikálu). Přáli jsme si, aby to byl propadák“. Do žádného Ria se nejelo, protože muzikál se po své premiéře na podzim 2001 stal okamžitě senzací a byl beznadějně vyprodán na měsíce dopředu.
Ve světové premiéře v New Yorku se v hlavních rolích zaskvěli Nathan Lane a Matthew Broderick. Mel Brooks, scénárista, režisér, herec, producent a hudební skladatel, říká: „Vyrůstal jsem na těch velkých show a přesně to vám nabízím teď i já: starou, dobrou muzikálovou komedii“. Mel Brooks nazval Producenty svým „milostným dopisem Broadwayi“.
Kromě New Yorku (šestým rokem 8x týdně) se „Producenti“ hráli v Torontě a v Londýně, dále se hrají v Argentině, Izraeli, Itálii (Řím, Neapol, Milano), v Dánsku (obnovená premiéra září 2006), v Madridu (premiéra 14.9.2006), v Budapešti (premiéra 3.6.2006) a připravuje se Mexico City a Stockholm (premiéry v prosinci 2006) a ve Vídni (premiéra na podzim 2007).
Chcete vidět nejúspěšnější americký muzikál všech dob? Zajímá vás, co od dubna 2001 rozesmává diváky na celém světě? Chcete vidět New York z roku 1959?
„Pokud si koupíte lístek na muzikál Producenti, jako byste získali dva za cenu jednoho. Nejenže vás čeká slušná show, ale též dech beroucí pohled na zrekonstruovaný sál divadla.“
(Jan Kábrt, MF Dnes)
Nadšené aplausy po každém čísle, výbuchy smíchu a závěrečný potlesk vestoje, tak ocenilo premiérové publikum gala premiéry ve dnech 12. a 13. října 2006.
„Tereza Duchková, sen Producentů“ napsal ve své recenzi v MF Dnes Jan Kábrt a pokračuje: „Jako by jí Švédka Ulla byla napsaná na tělo… Z Duchkové je cítit lehkost v každé poloze, když je potřeba skvěle zazpívat, nevzbuzuje sebemenší pochybnost. Její Ulla je osobitá a během vteřiny dokáže okouzlit celé divadlo.„